Etter den siste rapporten fra målingselskapet Sponsor Insight, som kom i starten på april, kan vi konstatere at Elverum Håndball aldri tidligere har vært så eksponert som i denne sesongen. Økningen er kraftfull til tross for at vi har hatt stor stigning i flere år nå.

Når markedssjefer og ledere rundt om i Norge og øvrige verden skal vurdere hvor de skal legge sine markedsføringsmidler er det for tiden utrolig kult å se at idretten ved siden av sosiale medier er den kanalen som vokser mest i verden. Aldri før har verdens bedrifter lagt så mye penger som de nå bruker på å markedsføre og assosiere seg med idretten og våre verdier.

Synligheten du oppnår både lokalt gjennom din klubb og som i Elverum Håndballs tilfelle både er regionalt, nasjonalt og internasjonalt, er veldig stor.

Årets sesong ble det som alle vet kun spilt 80% av da sluttspillet er avlyst, men fram til sluttspillet skal vi nå gi dere sammenlignbare tall fra forrige sesong som til da var klubbens mest eksponerte sesong så langt.

Det er veldig motiverende å få denne rapporten midt i en tid hvor all virksomhet står stille og usikkerheten er stor på hvordan verden vil fungere etter Koronatiden.

Kalle Bjørkman, markedssjef i Elverum Håndball

Tar vi TV-tid så har den norske ligaen fram til og med siste seriekamp 56 direktesendte timer i det som kalles fri TV (det som sendes på lineære TV-kanaler). Av disse 56 timene er Elverum Håndball med på hele 45 timer og 48 minutter. Det vil si at vi altså er eksponert i 82% av toppklubbenes TV-tid. Det ikke bare gjennom kamper, men også Viasat-serien om klubben og reportasjer utenom kamper.

Legger du til web-tv sendinger så er vi oppe på nesten 70 timer TV-tid for Elverum Håndball i sesongen 2019-2020.

I perioden juli 2019 til tom. mars 2020 har det blitt skrevet 3375 oppslag i media om Elverum Håndball på web og print. Det gir 12,5 nyhetssaker om klubben hver dag i 9 måneder!

I løpet av sesongen har vi 294 000 000 (potensielle) inntrykk via TV, aviser og nettmedier (det som kalles reach/rekkevidde).

På våre egne mediekanaler har vi laget 2467 saker som når ut til milliontalls lesere.

På toppen av dette overfører ElverumsRadioen, SolørRadioen, TrysilRadioen og ØsterdalsRadioen alle våre kamper med over 120 timer direkteoverført radio i sesongen. Paris-konkurransen vi kjørte i samarbeid med radioen nådde ut til over 180 000 mennesker. Utrolige tall.

En stor styrke idretten har er at våre medlemmer og supportere ofte ses på som mer lojale enn de som ikke har tilknytning til en organisasjon. Våre supportere ønsker at det skal gå bra for klubben og en stor del av det er at de er lojale mot klubbens samarbeidspartnere og ønsker at de gjennom sitt samarbeid skal yte suksess.

Her kan du se tall fra samme periode denne sesongen mot forrige sesong

Hva:Juli18-mars19:Juli19-mars20:
TV-tid fri TV30:16:3645:48:23
TV-tid web-TV28:50:0423:36:00
Saker i media27883375
Saker på egne kanaler21952467
Rekkevidde179 mill.294 mill.

Elverum Håndballs markedsansvarlige, Kalle Bjørkman, kommenterer:

«Når vi er inne i en veldig tøff tid med masse usikkerhet er det fantastisk å få tall som viser at Elverum Håndball er en markedsføringskanal som synes mer enn noensinne. Vi skal etter hvert opp og gå som samfunn og da blir assosiasjon med rett merkevare og riktig kanal enda viktigere.»

«Jeg håper og tror da at både eksisterende samarbeidspartnere og mulige nye partnere skal se hvilken massiv eksponering de får gjennom oss som klubb og hvordan vi til enhver tid jobber hardt for maksimal ROI (return of Investment red.anm.).»

«Tradisjonelt har nok mange et bilde av at det bedriftene kaller spons er vanskelig å måle og regne hjem i budsjettene. Disse rapportene sammen med den business vi skaper i EH B2B Nettverk viser noe annet og hjelper oss få vise til fakta og ikke synsing.»